Talianska skupina s pomerne nezvycajným názvom BALATONIZER vznikla v roku 1997. Prvé, cisto grindové demo „Balatonizer“ nahrali rok na to. Súcasná zostava zacala fungovat v roku 2001. Casom si našli svoju vlastnú hudobnú tvár a v roku 2002 vydali svoje prvé, tentokrát už regulérne demo „Occlused in Ottusity“, ktorého sa predalo 5000 kusov. Velmi plodný bol rok 2003, ked najprv vydali EP „Reborn in Ignorance“ a v júli im americká firma Devildollrecords / ThisDarkReign vydala debut „Occlused in Ottusity“. Tolko zo sprievodného letáku. Je tam síce ešte kopa informácií, aká je táto kapela originálna a aký je tento album skvelý, ale to sa už pokúsim posúdit sám. Napriek tomu, že podla tracklistu to vyzerá na nejakú grindovacku, nie je tomu tak. Väcšina materiálu je v podstate cistý, death metal so všetkým, co k tomu patrí. Väcšina skladieb nemá ani minútu, takže pomerne rýchlo odsýpajú. Inác je to novodobý (zámerne nepoužijem slovo moderný) death metal skladaný podla prírucky „Death metal pre pokrocilých“. Casté striedanie temp od pomalých, valivých, cez stredné, až po pekelné náklepy, s ktorými samozrejme automat problém nemá. Gitarové riffy taktiež nepatria k zaciatocníckym a deathových pískaciek si užijete jedna radost. Melódiami album velmi neoplýva a keby som ho mal k niecomu prirovnat, nachádzam pasáže podobné CANNIBAL CORPSE a snád ešte viac DEICIDE, trochu SUFFOCATION atd. Nedá sa povedat, že by kopírovali jednu kapelu. Basa je takmer celý cas ukrytá v tucnom zvuku gitary a výrazne ju pocut len v pasážach, kde gitara nehrá vôbec. Nahrávke dominuje pomerne monotónny, hlboký, chrocht (ktorý mi farbou a frázovaním mierne pripomína G. Bentona z už spomínaných DEICIDE) len zriedka zachádzajúci do škreklavejšej polohy. V niektorých skladbách (nie velmi casto) ma prekvapili klávesy, ktoré v takejto muzike skutocne nie sú bežné. Nahrávka obsahuje niekolko pasáží vysamplovaných z filmov (podla letáku z kultových talianskych filmov 70-tych rokov), co naopak pomerne bežné je. Co sa textov týka, v booklete žiadne nenájdete a vraj ani žiadne neexistujú. O obsahu skladieb si môžete urobit obraz podla ich názvov a podla kresleného komiksu, v ktorom vystupujú samotní clenovia kapely. Je skutocne tažké vybrat z tohto albumu nejaké vyložené hity, pretože sú si jednotlivé skladby dost podobné. Niežeby tocili dookola rovnaké riffy, ale skôr rovnaké typy riffov. Gitarové sóla tu nie sú žiadne (je tam pár kratuckách výletov na tenších strunách, ale nie som si istý, ci by bolo namieste nazvat to sólom). Zvuk je pocúvatlný, aj ked trošku zahuhlaný. Každopádne, ked sa clovek sústredí, pocut vlastne všetko. Ako bonus na CD nájdete videoklip k skladbe „Muscular Prevarication“, pri ktorom som sa ja osobne neubránil úsmevu. Sú to vlastne len rýchlo za sebou nastrihané rôzne pohlady na clenov kapely v rozmanitých polohách s množstvom grimás. Jednoduché, ale fakt dobre urobené. Suma sumárum, dobre zvládnutý death metal, aj ked nie nicím výnimocný, ak teda nerátam tie kratucké dlžky skladieb, miestami použité klávesy a absenciu textovej (pozor nie vokálnej) zložky. Primitívne to rozhodne nie je, ale k vrcholom vo svojom žánri to má tiež dost daleko. Co sa pocúvatelnosti týka, ak sa clovek velmi nesústredí, nahrávka preficí, ako rýchla voda. Pri pozornom posluchu som mal ale chvílami pocit, že už to páni trochu natahujú. Golo (golo@incipitum.sk)

«back